www.rentetrekker.nl

Forum voor het programma rentetrekker
Het is nu ma 24 feb 2020, 19:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aegon
BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 07:54 

De basisrente van Aegon Eigen stijl Sparen is per 27 okt verlaagd naar 2.00%.

Profiel  

Berichttitel: Vreemde timing?
BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 11:02 

Linn schreef:
De basisrente van Aegon Eigen stijl Sparen is per 27 okt verlaagd naar 2.00%.

Aparte actie, net in een tijd dat het erop lijkt dat de rentes weer langzaam omhoog beginnen te kruipen. Ze zaten voor mij (met mijn spaarafspraken; zonder opnamekosten) al onder LeasePlan, maar nu duiken ze qua rente ook nog onder verschillende andere spaarrekeningen (bv Centraal Beheer, Bank of Scotland, SNS Plus, MoneYou kwartaal). En dat net vóór het einde van de maand. Dat nodigt dus uit om de huidige maand nog even vol te maken (ivm die spaarafspraken) en dan begin volgende week deze rekening leeg te maken. Wil Aegon spaargeld kwijt of zo?

Profiel  

Berichttitel: Re: Vreemde timing?
BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 12:19 

Jhn314 schreef:
... Wil Aegon spaargeld kwijt of zo?
Daar lijkt het wel op. Afgelopen tijd heb ik nog een enquete over de spaarrekening ingevuld. De klanten zullen de rente wel te hoog hebben gevonden ;). Even wachten wat de rente van leaseplanbank wordt en dan ga ik waarschijnlijk mijn spaarpotje opheffen (niet de rekening) en overboeken naar LPB. Dit is trouwens een voorbeeld waarom je geen opnamekosten moet afspreken. (Misschien zijn er wel genoeg of teveel die dat wel hebben gedaan.)

(euribor is vandaag: 0.847, + opslag is 2.947, rente op rente: 2.9871 %)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 13:02 

Appeltje schreef:
... dan ga ik waarschijnlijk mijn spaarpotje opheffen ...

Even terzijde, maar dat is op dit moment niet verstandig, als je qua spaargeld tenminste boven de drempel van de vermogensrendementsheffing uitkomt. Als je de spaarpot nu laat opheffen wordt de opgebouwde rente gelijk uitbetaald en telt die mee voor je vermogen aan het einde van dit jaar. Dan mag je daar dus 1,2% belasting over betalen, en die verdien je aan rente in het restant van dit jaar waarschijnlijk niet meer terug. Als je de spaarpot laat staan wordt de rente op 1 januari uitgekeerd en telt hij voor 2010 nog niet mee voor de belasting. Het gaat natuurlijk maar om relatief kleine bedragen, maar in deze moeilijke rentetijden telt ieder procentje mee ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 14:53 

Jhn314 schreef:
Appeltje schreef:
... dan ga ik waarschijnlijk mijn spaarpotje opheffen ...
Even terzijde, maar dat is op dit moment niet verstandig, als je qua spaargeld tenminste boven de drempel van de vermogensrendementsheffing uitkomt. Als je de spaarpot nu laat opheffen wordt de opgebouwde rente gelijk uitbetaald en telt die mee voor je vermogen aan het einde van dit jaar. Dan mag je daar dus 1,2% belasting over betalen, en die verdien je aan rente in het restant van dit jaar waarschijnlijk niet meer terug. Als je de spaarpot laat staan wordt de rente op 1 januari uitgekeerd en telt hij voor 2010 nog niet mee voor de belasting. Het gaat natuurlijk maar om relatief kleine bedragen, maar in deze moeilijke rentetijden telt ieder procentje mee ;)
Dank je wel voor het meedenken, echter in mijn geval is die belasting over de rente nog geen 2 euro's. Maar je hebt wel gelijk, dus ik zal het potje niet opheffen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Aegon
BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 17:01 

Ik vind dit ook een vreemde ontwikkeling...

Het ziet er naar uit dat we 3% krijgen voor november van LPB.

Volgens mij zijn we er!!!
0,847% + 2,10% = 2,947% nominaal = effectief 2.99753 = 3,0% !! :P
http://www.rekenvoorbeeld.nl/content/view/27/27

Mogelijk dat BoS en Aegon op deze manier LPB wil proberen te dwingen tot een lagere rente,
omdat ze niet mee kunnen met 3%

Ik vraag mij af of dergelijke praktijken wel toegestaan zijn.

Laatst bijgewerkt door juanj op wo 27 okt 2010, 18:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 18:22 

juanj schreef:
... Mogelijk dat BoS en Aegon op deze manier LPB wil proberen te dwingen tot een lagere rente,
omdat ze niet mee kunnen met 3%

Ik vraag mij af of dergelijke praktijken wel toegestaan zijn.
Ze kunnen niet een andere bank dwingen een lagere rente aan te bieden, ze geven hooguit ruimte om dat te doen, dus dat mag. Banken mogen echter niet met andere banken rentepercentages afspreken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 18:29 

Als er meer banken zijn met een lage rente, dan is de kans op hogere rente kleiner.

Als er meer banken zijn met een hoge rente, dan is de kans dat andere banken ook omhoog gaan, ook groter.

Dit bedoelde ik met (moreeel) dwingen

Het is vreemd dat er op dit moment nog verlagingen zijn, met een redelijk sterke stijging van de Euribor

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 20:40 

juanj schreef:
Het ziet er naar uit dat we 3% krijgen voor november van LPB.

Volgens mij zijn we er!!!
0,847% + 2,10% = 2,947% nominaal = effectief 2.99753 = 3,0% !! :P

Ik denk dat er een rekenfoutje is gemaakt want volgens de formule MACHT(1+(2.947/12);12)-1 is de effectieve rente nu 2,9871%

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010, 20:59 

Hoi Droppie50,

Zou kunnen, ik weet de formule niet, en heb gebruik gemaakt van de genoemde site... maar met een beetje mazzel halen we het net, als we morgen boven de 0,855 uitkomen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]